ATT ÄLSKA SIG SJÄLV
Som ni flesta vet är det Torsdag den 14 Februari idag. Alla hjärtans dag. En dag som många bedårar, och lika många föraktar. Själv vet jag inte riktigt vart jag står på den skalan mellan cheesy klishéer och älskvärda gester. Och det spelar inte riktigt så stor roll heller, för det jag vill prata med er om nu är något större än att förakta just en dag. Det handlar om att förakta sig själv. Valentines handlar sedan gammalt om att visa kärlek till de vi älskar. Och som ni har säkert hört detta flera gånger men, man måste lära sig älska sig själv innan man kan älska någon annan. 
 
Och det är så fruktansvärt svårt att göra hela tiden. Själv har jag ett fantastiskt självförtroende som ibland får mig att sväva uppe i rymden. Snälla ta ner mig på jorden någon. Jag är fucking bäst. En dag senare, lite mycket ångest senare. Faller jag ner, genom molnen och under jorden istället. Detta enorma självhat som trycker över bröstet dessa stunder är helt sjukt. Det kommer från ingenstans. Det kommer från någonstans. Det kommer från allt. Allt vi ser, allt vi upplever. Dessa intryck blandas ihop till en stor röra som bara trycker och trycker och trycker tills det åker in i vårt undermedvetna och blir vårt alldelless för medvetna. Det jag vill säga med detta är att, ni är inte ensamma. Och jag vet att det kan uppfattas som att jag skiner och älskar mig själv varenda sekund, men det är inte sant. På sistonne har jag med hjälp av min sjukdom brytit ner mig otroligt.
 
Jag vill att ni ska ge er själva en alla hjärtans dag present. Krama om er själva och fokusera stenhårt på att få in följande mening i hjärnan. Den ända ni ska jämföra er med är er själva. Allt annat är oviktigt. Du har din kapacitet, du har dina fina sidor och du har dina unika drag. Livet är för kort och för påfrestande för att du ska gå runt och jämföra dig med någon som har annan kapacitet, andra sidor och andra drag. Ni hör ju själva hur omöjligt och hur totalt idiotiskt det låter, eller hur? Tusen kramar på er alla fina hjärtan där ute. 
 
Btw, detta käkade jag och familjen ikväll som varje år den 14e Feb. Traditioner är ju ändå guld?  
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress